Eerste bestelling die fout ging

Delen is vermenigvuldigen

Falen is goed, dat zijn leermomenten, je moet juichen als er iets fout gaat!

Zinnen die ik allemaal ook heb uitgesproken, tot een moment dat ik wel door de grond kon zakken…

Het was een van de eerste bestellingen die we mochten leveren vanuit Green Side: 25 notitieboekjes met logo op de voorkant.

De klant zou deze gebruiken om uit te delen bij een training. Zo gezegd, zo gedaan. Ik had gezorgd dat alle materialen bij de sociale werkplaats lagen zodat ze aan de slag konden.

Een paar dagen later was het klaar en kon ik het op tijd verzenden. Makkelijk gefixt en op naar de volgende. Tot je een mailtje krijgt.

Met foto’s.

Foto’s waarop je ziet dat er letterlijk allemaal pagina’s uit het boekje vallen. Met een begeleidende tekst dat het echt niet kon. Ze wilde hun geld terug en hoefden geen nieuwe notitieboekjes te hebben.

Het voelde alsof ik een stomp in de maag kreeg en ik kon wel door de grond zakken.

Wat bleek nou? Bij het perforeren van het papier is het belangrijk dat het papier volledig aangedrukt in de machine komt. Zoniet, dan is het papier niet volledig netjes geperforeerd en komt het niet netjes in de notitieboekjes terecht. Waardoor er inderdaad papier uit het boekje kan vallen.

Ik had de productie op de sociale werkplaats te snel losgelaten zonder voldoende training en een stukje kwaliteitscontrole. Ervan uitgaande dat het wel goed zou komen.

Die les had ik daarna wel geleerd. Sindsdien hebben we veel contact met onze werkplaatsen, zeker in de opstartfase om te zorgen dat ons product mooi en netjes de deur uitgaat.

Gaat er dan nooit meer iets fout? Zeker wel. Alleen tegenwoordig kunnen we het ook snel en adequaat oplossen.

Dit is verhaal 6 in een serie waarin we het verhaal van Green Side vertellen. Altijd op de hoogte blijven? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.

Lees meer