Belachelijke Consistentie: Retourneren

Delen is vermenigvuldigen

Wij geloven dat je de wereld kunt veranderen door de manier waarop je naar de wereld kijkt. Focus je op problemen of zie je juist kansen? Waar Monthy Python de bekende woorden uitsprak: Always look at the bright side of life, geloof ik dat we moeten kijken naar de green side of life.

Vanuit die overtuiging zijn we Green Side gestart. Met Green Side maken we duurzame notitieboekjes van enkelzijdig geprint papier. Wij zien namelijk het potentieel van de blanco kant en niet het ‘probleem’ van de bedrukte kant.

Dit geloof in de groene kant heeft ook consequenties voor keuzes binnen je bedrijf in deze serie blogs geven we een inkijkje in die Green Side. Hoe komt dat tot uiting in ons bedrijf? Vandaag staat ons retourbeleid centraal.

Retourbeleid

Er wordt in Nederland steeds meer retour gestuurd. Vooral bij kledingwinkels is het probleem heel groot. Bij Zalando wordt bijvoorbeeld 50% van alle bestellingen geretourneerd. Natuurlijk vervelend voor Zalando, maar nóg vervelender voor het klimaat.

Zeker als je bedenkt dat een groot aantal van die producten zelfs niet meer verkocht kunnen worden, zo kwam vorig jaar naar buiten dat H&M jaarlijks 12 ton(!) aan kleding verbrandt wat voor een groot deel bestaat uit kleding dat wordt terug gestuurd. Dat is nou eenmaal goedkoper dan het recyclen van deze kleding.

Dat moet anders

Natuurlijk zijn notitieboeken niet hetzelfde als kleding, maar toch willen wij het anders doen. Daarom kun je een bestelling onder de 25 notitieboeken niet retourneren. Deze mag je namelijk altijd houden! De belasting op het klimaat om de bestelling terug te sturen en weer naar iemand te verzenden is voor dit soort bestellingen simpelweg te groot.

Daarom hebben we besloten dat klanten kleinere bestellingen mogen houden. Geef de notitieboeken aan vrienden of familie of gebruik ze toch zelf.

En mijn geld dan? 

Het geld krijg je gewoon teruggestort. Ons retourbeleid is gebaseerd op vertrouwen, als je niet tevreden bent mag je de notitieboeken dus houden én krijg je je geld terug. Het enige wat we van je vragen is de reden waarom je niet tevreden bent zodat we dit in de toekomst kunnen voorkomen!

 

We hopen dat meer bedrijven ons voorbeeld volgen en een retourbeleid creëren dat een minder grote impact heeft op ons klimaat.

 

 

 

 

bronnen: 

https://www.volkskrant.nl/economie/webwinkels-zuchten-onder-enorme-kosten-gratis-retourneren-en-experimenteren-met-oplossingen~b1a25e2b/

https://www.dutchcowboys.nl/online/online-retouren-worden-massaal-vernietigd

https://www.ad.nl/binnenland/henm-verbrandt-jaarlijks-12-ton-nieuwe-kleding~a393594c/

Lees meer