Waarom we de prijs van onze notitieboeken verhogen
Als duurzame onderneming ligt onze focus altijd op het verkleinen van onze negatieve impact en het vergroten van onze positieve impact. De afgelopen 2 jaar hebben we dit op twee manieren gedaan:
- Het vergroten van bestellingen
De meest logische stap om je impact te vergroten is simpelweg de verkoop van de notitieboeken te vergroten. Door samen te werken met partners en bedrijven konden we grote bestellingen leveren wat meer positieve impact oplevert dan kleinere bestelling. Het is beter om 100 notitieboeken naar 1 locatie te sturen dan naar 100 verschillende locaties. De focus op zakelijke klanten draagt dus ook bij aan onze impact.
- Consistentie van A-Z
Het tweede focuspunt lag op consistentie: hoe kunnen we elk gedeelte van het proces laten kloppen? Met andere woorden: hoe kunnen we altijd naar ‘the Green Side of life’ kijken. In een vorige blog heb ik al uitgebreid beschreven hoe we dit doen op gebied van mindset, mens en materiaal. Een voorbeeld hiervan is dat we bezig zijn met het opzetten van lokale ecosystemen door heel het land. Waardoor papier lokaal wordt verzameld, lokaal en handmatig wordt ingebonden en vervolgens weer lokaal verkocht. Op moment van schrijven hebben we locaties in Houten, Utrecht en Groningen.
De volgende stappen
In de doorontwikkeling kijken we natuurlijk hoe we onze impact nog meer kunnen vergroten. Hiervoor hebben we twee nieuwe stappen ondernomen om dit te bereiken.
- De dikte van het notitieboek
Het eerste punt wat we hebben aangepakt is de dikte van ons notitieboek. Door de geringe omvang was het notitieboek snel vol wat betekende dat iemand weer een nieuw notitieboek moet aanschaffen met nieuwe verzending en nieuwe draadruggen (waarmee het notitieboek wordt ingebonden) tot gevolg. Hoe dikker het notitieboek, hoe groter de positieve impact.
Aan impact hangt echter wel een prijskaartje, een dikker notitieboek betekent nou eenmaal meer tijd en arbeid. De extra impact weegt echter zwaarder dan de extra prijs. Het notitieboek wordt namelijk 1,5 keer zo dik wat het volgende betekent voor de impact:
Besparing water: 37,5 liter water -> 56,25 liter water
Besparing energie: 6,25 KWh -> 7,8 KWh
Besparing papier: 40 A5 vellen -> 60 A5 vellen.
Waar de impact keer 1,5 gaat, hebben we besloten de prijs maar keer 1,3 te doen. De prijs van de notitieboeken stijgen dus van 2,99 naar 3,95.
- Een nieuw product .
Een nieuw product? Jazeker, in oktober lanceren we een nieuw Green Side product. Hiermee willen we in een keer een hele grote boost aan onze impact geven. Het is een product wat zorgt voor significant meer impact, waar je levenslang mee kan doen én wat misschien wel bij jou in de winkel om de hoek kan gaan liggen waardoor we niet meer hoeven te bezorgen.
Meer kan ik er op dit moment niet over vertellen… Welk product denk jij dat we gaan lanceren? Laat het weten in de reacties!
Impact
De kern van dit verhaal is dat we blijven werken aan onze impact. Stap voor stap werken we aan een mooiere wereld. Een wereld waar het potentieel van mens en materiaal volledig wordt benut.
Always look at the Green Side of life!
Léon Polman, oprichter van Green Side, deelt in deze blogserie alle keuzes die hij binnen zijn sociale onderneming maakt. Hij blijft met Green Side ‘gewoon authentiek’ door belachelijk consistent te zijn. Naast deze serie blogs staat hij ook op het podium met dit verhaal. Het verhaal in jouw organisatie horen? Klik hier voor meer informatie.