5 voorbeelden hoe je je bedrijf kunt veranderen door er anders naar te kijken

Delen is vermenigvuldigen

Ik geloof dat je de wereld kunt veranderen door de manier waarop je naar de wereld kijkt. Focus je op problemen of zie je juist kansen? Waar Monthy Python de bekende woorden uitsprak: Always look at the bright side of life, geloof ik dat we moeten kijken naar de green side of life.

Vanuit die overtuiging ben ik Green Side gestart. Met Green Side maken we duurzame notitieboekjes van enkelzijdig geprint papier. Wij zien namelijk het potentieel van de blanco kant en niet het ‘probleem’ van de bedrukte kant.

Het enkelzijdig geprinte papier wordt ingezameld bij lokale basisscholen en vervolgens lokaal weer ingebonden door mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.

Dit geloof in de groene kant heeft ook consequenties voor keuzes binnen je bedrijf; in deze blog geef ik 5 voorbeelden hoe je je bedrijf kunt veranderen door er anders naar te kijken.

  1. Visitekaartjes

Elk gerespecteerd bedrijf heeft natuurlijk visitekaartjes. Ondanks bijvoorbeeld LinkedIn blijft een visitekaartje de snelste en makkelijkste manier om gegevens uit te wisselen. Voor Green Side was ik dan ook op zoek naar een duurzame variant van het visitekaartje. Want ik kan als duurzame onderneming die papierverspilling tegengaat natuurlijk niet nieuw papier laten bedrukken voor een visitekaartje. Wat kan je dan wel doen?

Na lang zoeken ben ik op een mooi alternatief gekomen: een stempel. Een co2 neutraal geproduceerde stempel die gepersonaliseerd kan worden. Deze stempel gebruik ik om reststromen papier en karton te bestempelen en zo wordt elk stukje papierafval een potentieel visitekaartje!

Daarnaast wordt het uitdelen van een visitekaartje een ervaring op zich. Ik kan ter plekke mijn gegevens bestempelen en zo mijn potentiele zakenpartner meteen laten zien hoe ik naar de wereld kijk.

  1. Zelf printen

Ondanks de ambitie om zo min mogelijk te printen ontkom je er niet aan: ook Green Side print af en toe papier. Zo hoort bij elke levering natuurlijk een factuur, voor de betaalgegevens, maar ook als bewijs van aankoop. Het is echter zonde om weer nieuw papier te bedrukken voor een factuur, dan creëer je weer nieuw enkelzijdig bedrukt papier. En vanwege de persoonsgegevens op facturen kun je die niet hergebruiken in nieuwe Green Side boekjes. Vandaar dat we elke factuur printen op enkelzijdig geprint papier. Op de achterkant van je factuur vind je dan ook ‘oud’ papier van lokale basisscholen. Zo kan het leed van een rekening toch nog verzacht worden met een leuke kleurplaat op de achterkant!

Hetzelfde doen we met verzendlabels op pakketten, inschrijflijsten en ander papier. We printen alleen maar op enkelzijdig geprint papier óf we zorgen dat we zelf het papier weer kunnen verwerken in onze boekjes.

  1. Potentieel van de mens

In de inleiding van deze blog staat ‘wij zien het potentieel van de blanco kant.’ Dit is de kern van het de filosofie van Green Side. Kijken naar de potentie die er wel is, in plaats van focussen op hetgeen wat er niet is.

Vanuit die overtuiging werken we met Green Side samen met mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Bij elk individu kijken we naar wat hij/zij nog wel kan in plaats van wat diegene niet of minder kan. De één kan helemaal opgaan in het sorteren van papier, de ander is beter in de sociale aspecten, zoals langsgaan bij scholen om het papier op te halen.

Het is mooi om te zien hoe trots deze mensen zijn als ze weer een boekje af hebben. Om het gevoel van trots en eigenaarschap te vergroten schrijft ook elke ‘papierheld’ zijn/haar naam in het boekje. Zo ziet iedereen wie zijn/haar boekje heeft ingebonden. Op onze instagram (@green.side.notitieboeken) staan portretten van de papierhelden.

  1. Wat als je product overbodig wordt?

Ik krijg zo nu en dan bovenstaande vraag. Zometeen gaat alles digitaal en wordt er geen enkel papier meer gebruikt. Of wordt alles dubbelzijdig geprint, wat doe je dan?

Ik snap waar de vraag vandaan komt, als het doel is om winst te maken is het ongunstig als jouw product overbodig wordt. Ik draai het echter om: omzet en winst zijn middelen om impact te maken: om te zorgen dat er zo min mogelijk papier wordt gebruikt én als het wordt gebruikt, het volledige potentieel wordt benut.

De vraag wat ik doe als mijn product overbodig wordt is voor mij dan ook simpel te beantwoorden: ik zou juichen! Dat zou toch geweldig zijn als dat lukt? Mijn droom is om in de toekomst het volgende bericht via social media te delen: “Green Side is wegens succes opgeheven.”

  1. Right to copy

“Je moet wel je intellectuele eigendom beschermen, heb je al wel patent aangevraagd?” Zo nu en dan krijg ik zo’n type vraag. Dat is ook best logisch, want in principe zou iedereen zijn/haar papier kunnen bewaren en zelf in kunnen binden.

En om antwoord te geven op de vraag: nee ik heb geen patent aangevraagd. Én nee dat ga ik ook niet doen. Ik zou het begrip copyright graag omdraaien naar right to copy. Want hoe geweldig zou het zijn als iedereen zijn/haar papier zou inbinden en hergebruiken?

Dan kom ik terug op voorbeeld 4: Wat als je product overbodig wordt? Het zou mooi zijn als de notitieboeken van Green Side overbodig zouden worden, het gaat immers om het maken van impact.

In het kader van impact maken zeg ik dus tegen iedereen: jullie hebben right to copy!

Right to copy & share

Dit waren vijf voorbeelden waarop ik op een andere manier naar mijn bedrijf kijk. Hoe kijk jij naar je bedrijf? Of naar de wereld? Focus je op de problemen of zie je potentieel? Ik hoor graag jullie ervaringen en ideeën op dit vlak. Op deze blog en ideeën zit het ‘Right to copy & share’ kopieer het gerust.

Samen kunnen we de wereld veranderen door er anders naar te kijken:

Always look at the Green Side of Life

 

Lees meer